tiistai 30. syyskuuta 2014

Koulubunkkeri

Edinburghin yliopisto on levittäytynyt aikalailla ympäri kaupunkia, mutta mulla suurin osa ajasta kuluu täällä:

 Edinburgh College of Art, Hunter Building

Arkitehtuurin helmi, eikö olekin? Ulkopuolelta pytinki näyttää ihan bunkkerilta.

No... sisäpiha on hieman iisimpi. Mun vanha lukioni näytti samanlaiselta.

Sisäpihanäkymä.

Mutta sä et ole kokenut mitään ennen kuin pääset sisälle.

Sanotaan näin, että mä tiedän tarkalleen, mistä ovesta mun kannattaa mennä sisään ja mitkä portaat kiivetä ylös, jollon mulla ei kulu ylimäärästäkään sekunttia löytää meidän studiolle, joka siis on käytännössä (luokka)huone, jossa  mulla on oma pöytä työskentelyä varten. Me "maisterit" jaetaan meidän työskentelytila neljännen vuoden puvustusopiskelijoiden kanssa. (Ja musta on edelleenkin todella outoa... ja siistiä... että mulla on oma pöytä!)

Meidän tilat on (tietenkin) ylimmässä kerroksessa. En nyt aivan tarkkaan muista monesko kerros se on, tullaan siihen ehkä myöhemmin, mutta niitä portaita ja kerroksia on kyllä aivan hitosti. Mä laittaisin kuvan meidän studiosta, se näyttää aika siistiltä paikalta, koska kaikilla nelosilla on seinät täynnä inpis-kuvia ja piirroksia, mutta siellä on AINA joku työskentelemässä, enkä mä vaan valitettavasti kehtaa alkaa ainoona ulkomaalaisena turisteeraamaan kameran kanssa.

Hunter Building on sisältä semmonen sokkelo, että huhhuh. Voisi kuvitella, että L:n mallisessa rakennuksessa on semi helppo suunnistaa, mutta ai että. Nää käytävät vaan ei oo suoria ja loogisia. Ehkä mä vaan kuvittelen, että se rakennus on L:n mallinen! Ehkä se on oikeesti kahdeksan kulmainen, kuka tietää.

Ensimmäinen asia, joka tuo muutamia haasteita on tämä:



Q-kerros. Kertooko mitään? No ei joo kerro. Jos kellari olisi vaikka A-kerros, niin syntyis ehkä jonkinlainen logiikka, kaikki osaa aakosten alkupään. Mutta ei, kellari on N. Seuraava kerros on O. Ja niin edes päin. Jos siis jotain on paikassa Q14, täytyy ensin aloittaa laskemaan, monesko kirjain Q on N:stä, jotta löytää oikeaan kerrokseen. Ja se jälkeen pitää vielä juota käytäviä ees taas, ennen kuin löytää oikean luokan.

Ja ihan oikeasti, miten olisi vaikka jotain värikoodeja kerroksittain? Eikö? Taide- ja muotoiluopiskelijoilla on tunnetusti aivan loistava tilanhahmotus kyky.

 Käytävä.

 Palo-ovi ja käytävä.

 Käytävä.

Mä en ole edes varma, kuinka monta rappukäytävää pytingissä on. Oon aika varmasti eksyny ainakin neljään. Tai viiteen. Ehkä kahdesti samaan, kuka tietää. Ja kuten saatoitte ensimmäisestä kuvasta huomata, puoli koulua on remontissa, joten no... wonder what there is..?

Eniten perseestä oli kun "mun" ulko-oveni suljettiin toissapäivänä. Sen eteen roudattiin jostain nosturi (ja jos ollaan rehellisiä, se nosturi ei ollu lähelläkään koko ovea... mutta ilmeisesti täällä nosturien turva-alue on vähintään 50x50m, eli puoli pihaa, joten... ei ovea). Mulla kesti ainakin 10 minuuttia löytää tieni ulos. Mun piti käytännössä kävellä kellarin kautta päärakennukseen.

Toinen haastava "kohde" on Art Shop, josta saa siis kaikenlaisia taiteilutarvikkeita. Korostan, kaikenlaisia. Huh huh, näkisittepä. Mä en oo ihan varma, missä kerroksessa se sijaitsee. Ensin pitää löytää oikea portaikko. Ehkä helpointa on mennä meidän portaikkoa alas, sitten ruokalan läpi, sitten toista portaikkoa ylös... tai alas... en oo ihan varma kumpaan, ehkä joo alas. Pitää löytää punanen lasikäytävä(... jonka varrelta löytyy meidän koulun pubi .Se tosin ei valitettavasti oo auki päivisin, hirmu harmi) ja sit löytää oikeen portaikon, ehkä.

 Ruokala (josta saa käytännössä perusbrittiläistä ummetusruokaa)

Punainen lasikäytävä.

Koulun baari: Wee Red Bar (täällä kaikki ihan aikuisten oikeesti käyttää tota sanaa "wee" kun puhutaan pienistä asioista tai jutuista! Wee this and wee that.)

Koulun baarissa soitetaan (näköjään) myös ruotsalaista indie-poppia. Kuka olisi arvannut.

 Art Shopin porraskäytävä. Olet löytänyt perille!

On pikkusen eppaa, että taideopiskelijat saa olla päärakennuksessa. Se on ihan makee vanha pytinki.

Siellä on käytävät täynnä näitä patsaita (meillä oli health and safety -luento viime viikolla aiheesta mitä saa ja ei saa tehdä koulussa... voitte kuvitella, että se oli pitkä lista... huhhuh. Se alko kuvalla näistä patsaista. Mr. Healt and Safety (kuten hän halusi itseään kutsuttavan, tämä noin nelikymppinen mieshenkilö) sanoi, että vaikka täällä ihaillaankin näitä kädettömiä ja päättömiä hahmoja, tavoitteena olisi, ettei kukaan näyttäisi tältä valmistuessaan.)

Päärakennuksesta löytyy päheä näyttelyhalli.


Päärakennuksen julkisivu (joka aukeaa sisäpihalle)

Sitten tuossa kampuksella on vielä Evolution House. Se on kanssa aika pähee. Siellä on meidän kirjasto.

 Evolution House.


2 kommenttia:

  1. Moikka, bongasin blogisi Isoryn foorumilta. Jään innolla odottamaan tulevia kuulumisia! Jos liittäisit blogisi blogloviniin, sitä olisi helppo seurata (vink vink) :) Olen itse aloittamassa opinnot Stirlingissä tammikussa, kiva haistella maan ja opiskeluatmosfäärin tunnelmia tälleen ennalta :)

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla! Täytyy laittaa korvan taakse. ;)

    VastaaPoista